Järvenpään Vesi

Järvenpään Veden tiedotuslehti

2019

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.
Häiriöviestit matkapuhelimeen

Järvenpään Vedellä on käytössä UMS-huoltotiedotusjärjestelmä, joka viestii vedenjakelun häiriötilanteet suoraan asukkaiden matkapuhelimeen. Jos ilmoituksia ei esimerkiksi viime vuoden aikana ole tullut, syynä on todennäköisesti se, että kyseinen numero ei ole Järvenpään Veden tiedossa tai, että alueella ei ole ollut häiriöitä.

Vilkas uudisrakentaminen, olemassa olevan vesihuoltoverkoston saneeraukset tai putkirikot saattavat aiheuttaa hetkellisiä katkoksia vedenjakelussa. Tätä varten Järvenpään Vesi on ottanut ensimmäisten vesilaitosten joukossa Suomessa käyttöön tehokkaan ja reaaliaikaisen viestijärjestelmän. Järjestelmä on alueellinen, joten viestin saavat ainoastaan ne, jotka asuvat häiriön vaikutusalueella. Turhia viestejä ei siis lähetetä.

Järjestelmän numerotiedot ovat melko kattavat, mutta siitä puuttuvat ne numerot, jotka eivät julkisesti ole saatavilla. Tällaisia ovat esimerkiksi salaiset numerot tai käytössä olevat yrityspuhelimet. Jos näin on, järjestelmään voi myös käydä itse ilmoittamassa omat tiedot. Tämä onnistuu Järvenpään Veden verkkosivulla. Rekisteröintiin tarvitaan asiakkaan etu- ja sukunimi, katuosoite, puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Halutessaan asiakas voi rekisteröidä myös useamman puhelinnumeron, jos samassa taloudessa on siihen tarvetta.

Minkäänlaista tietoturvallisuusriskiä ei tarvitse pelätä, koska Järvenpään Vesi ei käytä missään tilanteessa näitä tietoja mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin häiriötilanteista tiedottamiseen, eikä myöskään luovuta niitä ulkopuolisille tahoille.

Osana järjestelmää on myös verkosta löytyvä Häiriökartta. Siitä ilmenevät akuuttina osiona lähetetyt häiriöviestit sekä työmaaosio pidempiaikaisena tiedostona.

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa