Digitaalinen asiointi uudistuu: Vesitili ja Oma Järvenpää
Järvenpään kaupunki on ottanut käyttöön Oma Järvenpää -palvelun, josta löytyvät kaikki kaupungin tarjoamat sähköiset asiointipalvelut. Palvelusta pääsee Vesitiliin ja muihin Järvenpään Veden asiointikanaviin.
Kesällä 2022 käyttöönotettu laskutus- ja asiakastietojärjestelmä Vesitieto tehostaa vesilaitoksen toimintaa ja asiakaspalvelua. Vesitili-palvelu toimii asiakkaan omana portaalina järjestelmään. Vesitilin uusimpien ominaisuuksien käyttöönottoa valmistellaan parhaillaan. Vesimittarin lukemien ilmoittamisen lisäksi kiinteistön omistaja voi jatkossa seurata omia kulutus- ja laskutietoja, vertailla vedenkulutustaan keskimääräiseen vedenkulutukseen sekä tarkastella perus- ja käyttömaksujen osuuksia kokonaislaskutuksesta.
Tietoturvan varmistamiseksi yksityisasiakkaat kirjautuvat portaaliin vahvan tunnistautumisen kautta.
– Vesitili helpottaa ja nopeuttaa viestintää asiakkaiden ja vesilaitoksen välillä. Toivomme, että asiakkaat päivittävät yhteystietonsa Vesitiliin samalla, kun ilmoittavat mittarinlukeman. Tavoitteena on vähentää kirjepostia ja saada asiakkaisin nopeasti kontakti sähköpostitse tai puhelimitse. Vesitililtä voi lähettää vesilaitokselle myös käyttöpaikkakohtaista tietoa ja palautetta, kertoo vesihuoltoasiantuntija Liisa Joensuu.
Järjestelmässä olevia yhteystietoja käytetään vain Järvenpään Veden asiakaspalveluun ja tiedottamiseen. Puhelinnumerot siirtyvät automaattisesti vesilaitoksen häiriötiedotusjärjestelmään, jonka kautta vesilaitos tiedottaa nopeasti häiriötilanteista, kuten vesikatkoista.
Vesisopimukset allekirjoitetaan sähköisesti
Vesilaitos solmii vuosittain 300–500 liittymissopimusta omistajanvaihtojen ja uusien liittyjien myötä. Aiemmin paperisia sopimuksia lähetettiin postitse edestakaisin allekirjoitusten saamiseksi. Nyt vesisopimukset lähetetään asiakkaalle sähköposti- tai tekstiviestilinkillä allekirjoitettavaksi vahvan tunnistautumisen kautta.
Vesilaitoksen sähköisiin asiointipalveluihin kuuluvat Vesitilin lisäksi
- liitoskohtalausunnon tilaus
- numeron rekisteröiminen häiriötiedotetekstiviestejä varten
- linkki häiriökartalle
Vaikka palvelut verkossa lisääntyvät, Järvenpään Vesi pitää mielessä myös ne asiakkaat, jotka eivät käytä sähköisiä asiakaspalvelukanavia. Perinteiset tavat asiointiin ovat jatkossakin mahdollisia: saa soittaa ja tulla paikan päälle asioimaan etukäteen sovittuna ajankohtana.