Järvenpään Vesi

Järvenpään Veden tiedotuslehti

2018

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.
Häiriötiedotekartta

Jos Järvenpään Vesi joutuu katkaisemaan vedentulon äkillisen korjaustarpeen tai ennakolta valmistellun huoltotoimenpiteen takia, asiakkaat saavat siitä tiedon puhelimeensa joko teksti- tai ääniviestinä. Vesilaitos on tämän vuoden alusta ollut valmiina käyttämään tekstiviestipalvelua, jolla tieto vesihuollon häiriöstä saadaan kuntalaisille nopeinta mahdollista reittiä.

Helmikuussa 2016 tätä juttua tehtäessä Järvenpään Vedellä on kokemusta tekstiviestipalvelun toiminnasta vasta testikäytössä – tosipaikassa ei vielä ole oltu.

– Tilannehan voi äkkiä muuttua, ja sen varalta ollaan nyt valmiita toimimaan. Tämä palvelu tehostaa häiriötiedotustamme oleellisesti. Tiedottaminen suoraan asiakkaiden puhelimiin voittaa nopeudessa kaikki muut kanavat selvästi, niin nettisivut, lehti-ilmoittelun kuin lappujen jakamisen postilaatikkoihin, toteaa Järvenpään Veden toimitusjohtaja Ari Kaunisto.

Tieto perille kriittisillä hetkillä

Tekstiviestipalvelun teknisestä toteutuksesta vastaa Unified Messaging Systems Finland Oy, kriisitilanteiden tiedotusjärjestelmiin erikoistuneen norjalaiskonsernin tytäryhtiö Suomessa.

– Järvenpään Veden tekstiviestipalvelu pohjaa UMS Huoltotiedotus -järjestelmäämme, jonka tyypillisiä käyttäjiä ovat muun muassa vesi-, energia- ja kaukolämpölaitokset, sairaalat ja eri viranomaistahot. Vesikatko on varmasti yleisin tilanne, josta vesilaitoksen asiakkaille tiedotetaan tekstiviestillä – ääritapauksissa taas voi olla kyse veden laatuun liittyvästä hälytyksestä, kuten bakteeriepäilystä. Järjestelmän toimintavarmuus ja kapasiteetti ratkaisevat, kun tieto on lähetettävä isolle joukolle minuuttien sisällä, Suomen myyntijohtaja Patrik Forsbacka UMS Finland Oy:stä korostaa.

Samanlainen tekstiviestipalvelu on käytössä vesilaitoksilla eri puolilla Suomea, pääkaupunkiseudun tuntumassa Järvenpään lisäksi esimerkiksi Sipoossa ja Kirkkonummella.

– Tähän mennessä laajimmin järjestelmästämme kerralla jaettu tiedote lähetettiin 60 000 tekstiviestinä, Forsbacka mainitsee.

Alueellisesti kohdennettua tiedottamista

UMS Huoltotiedotus -järjestelmän avulla Järvenpään Vesi pystyy rajaamaan kartalta tarkan alueen, jota häiriötiedote koskee. Kyseisellä alueella asuville asiakkaille vesilaitos lähettää tiedotteen joko tekstiviestinä kännykkään tai äänitettynä puheviestinä lankapuhelimeen.
Järjestelmä ottaa asiakkaiden puhelinnumerot julkisista puhelinnumeropalveluista. Jos puhelinnumero on salainen, siihen ei tule viestiä. Lisäksi alle 16-vuotiaiden puhelinnumerot on rajattu pois vastaanottajien joukosta.

– Tarkoitus on tavoittaa talouden täysi-ikäiset huoltajat, eli viestejä lähtee 1–2 per talous. Puhelinnumerotiedot päivittyvät järjestelmäämme neljästi vuodessa. Hieman alueesta riippuen arvioimme, että viesti tavoittaa kaikkiaan 70–80 prosenttia asiakkaista, kertoo Forsbacka.

Forsbackan mukaan yritys kehittää tällä hetkellä järjestelmään lisämoduulia, jotta palvelun vastaanottajiksi voivat halutessaan käydä itse kirjautumassa nekin, joita viestit eivät tavoita julkisten numerotietojen pohjalta.

Tilanteen mukaan toimitaan

Järvenpään Vesi valitsi UMS Finlandin kumppaniksi, koska palvelun toimintamalli vakuutti.

– Tämä oli meille toimivin ja järkevin vaihtoehto. Aluksi pohdimme omatoimisempaa toteutusta, eli olisimme ottaneet asiakkaiden puhelinnumerotiedot vesilaitoksen laskutusjärjestelmästä. Ongelmaksi osoittautui kuitenkin esimerkiksi huono kattavuus: kerrostalossa tekstiviesti menisi vain huoltoyhtiön numeroon, ei asukkaille, Kaunisto sanoo.

Toimitusjohtaja on tyytyväinen, että vesilaitos pystyy tekstiviestipalvelun ansiosta palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin ja myös räätälöimään palvelua eri tilanteissa.

– Meillä on mahdollisuus ratkaista esimerkiksi kriisin laajuuden ja vakavuuden sekä kellonajan mukaan, miten lähetämme teksti- ja ääniviestit, vai lähetämmekö vastaanottajille molemmat. Oikein pahassa tilanteessa todennäköisesti lähdemme soittolinjalle, ja ääniviestin perään lähetämme vielä tekstiviestin varmuudeksi.

Forsbacka uskoo, että järvenpääläiset pitävät palvelua tervetulleena.

– Vesihuollon poikkeustilanteissa nopea tiedonkulku on valttia, ja meille kantautunut palaute eri vesilaitosten asiakkailta on ollut pelkästään myönteistä.

 

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa